"Spodrība" mainīs sabiedrības domāšanas veidu

Nupat publiskots, ka Pasaules Bankas "Doing Business" 2013.gada pētījumā Latvija no 21.pozīcijas pērn noslīdējusi uz 25.vietu 2013.gadā. Nemainīgas pozīcijas Latvija saglabājusi kredītu pieejamības ziņā (4.vieta) un pārrobežu tirdzniecības jomā (šogad 15.vieta, bet nākamgad - 16.vieta). Vai jums kā ražojošam uzņēmumam ir kļuvis vieglāk vai grūtāk strādāt pēckrīzes periodā?
AS "SPODRĪBA" ir viens no tiem uzņēmumiem Latvijā, kas ir izturējis pārmaiņu laikus, saglabājis uzņēmuma darbību un veiksmīgi uzsācis attīstības un izaugsmes procesu. Tirgus pēckrīzes periodā Latvijā mūsu produktiem ir periodiski mainījies, mainoties līdzi pircēju paradumiem. Sabiedrībā izteikti ir parādījušies jauni pircēju paradumi: akciju laikā iegādāties lielos XXL produktu tilpumus, izvēlēties ekoloģiskus produktus, pievērst uzmanību pērkamās preces sastāvam. Ejot kopsolī ar laiku un mainīgajām pircēju vēlmēm, arī mēs esam bijuši spiesti mainīties, kļūstot inovatīvāki, atvērtāki un modernāki. Jāatzīst, šīs pārmaiņas ir bijušas pozitīvas gan mums kā uzņēmumam, gan lojālajiem "SPODRĪBA" produkcijas lietotājiem. Iestājoties krīzei, bija jāmaina arī uzņēmuma pieeja eksporta jautājumiem. Šobrīd lielu akcentu esam uzlikuši uz jaunu eksporta sadarbības partneru piesaisti. Pēdējā gada laikā esam noslēguši vairākus sadarbības līgumus ar uzņēmumiem Gruzijā, Ukrainā, Lietuvā un Igaunijā.
Kopš 2012.gada 12.oktobra esat zināmi kā Ekonomikas ministrijas un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) konkursa "Eksporta un inovācijas balva 2012" pretendenti kategorijā "Inovatīvākais produkts" ar produktu līniju "Eco seal for nature" kā pirmajiem Baltijā. Vai ir cerība to iegūt?
Pēdējo gadu laikā esam būtiski auguši savā domāšanā un vērtībās – aktīvi strādājam pie jaunu formulu izstrādes, jaunu produktu ieviešanas ražošanā, dizaina nomaiņas, mūsu lepnuma ECO SEAL FOR NATURE ieviešanas ražošanā un tirdzniecībā. Augam kopā ar mūsu pircējiem! Piedaloties šajā konkursā, mēs gribam pievērst sabiedrības uzmanību ekoloģiskam dzīves veidam. Mēs patiesi ticam, ka mūsu uzņēmums kā lielākais un senākais mājas tīrīšanas un kopšanas līdzekļu ražotājs Latvijā, ir spējīgs mainīt tirgu un sabiedrības domāšanas veidu. Konkurss ir iespēja par šiem jautājumiem runāt publiskajā telpā – tā ir mūsu iespēja tapt sadzirdētiem.
Mēs esam Latvijas ražotājs, kas sniedz iespēju pircējiem izvēlēties preces atbildīgi un tālredzīgi, domājot par sevi un mantojumu, ko atstāsim nākamajām paaudzēm... mūsu bērniem un bērnu bērniem.
Vai patērētāji ir psiholoģiski gatavi maksāt mazliet vairāk par mazgāšanas produktiem, kas nekaitē videi?
"SPODRĪBA" pieņēma lēmumu spert pirmo soli Baltijas valstīs un uzsākt ekoloģisku mājas tīrīšanas un kopšanas līdzekļu ražošanu, pamatojoties uz pasaules tirgus tendenci. Piemēram, Skandināvijas un Eiropas valstīs ekoloģisku produktu lietošana ir ikdiena, kamēr pie mums to saucam par inovāciju. Cilvēkiem ir jāizaug līdz atbildīgajam lēmumam pirkt un ikdienā lietot ekoloģiskus produktus. Mēs apzināmies, ka šobrīd tie ir nišas produkti, ko izvēlas pircēji, kuriem ir svarīga vide sev apkārt. Apzināmies, ka spert pirmos soļus nebūs viegli, tāpēc mūsu mērķis ir sniegt patiesu informāciju un dot iespēju pircējiem pašiem izvērtēt un pieņemt lēmumus. Tikai projekta gaitā mums radās ideja, kas pārauga pārliecībā – esam par tīru Baltijas jūru! Līdz ar to, sadarbībā ar Pasaules Dabas Fondu (PDF), mums izveidojās projekts, kura ietvaros no katra nopirktā ECO SEAL FOR NATURE produkta viens santīms tiek ziedots tīrākai Baltijas jūrai. Sadarbojoties ar PDF, mēs gribam pievērst sabiedrības uzmanību zilaļģu problēmai Baltijas jūrā un fosfātu milzīgajam kaitējumam.
Vai neplānojat ražošanu pārcelt uz kādu industriālo teritoriju ārpus Dobeles pilsētas?
Nē, neplānojam. Ražotne Dobelē atrodas jau kopš 1960.gada, kad 1921.gadā Rīgā dibināto apavu krēma ražotni, kas apvienojās ar vairākām citām ražotnēm, pārvietoja uz Dobeli. Hercoga Jēkaba Ketlera laikā ierīkoto dzirnavu teritorijā Dobelē tika uzceltas jaunas rūpnīcas ražotnes un administrācijas telpas. "SPODRĪBA" visu produkcijas ražošanu joprojām veic šajā teritorijā un uzkrājusi vairāk kā 90 gadu ilgu pieredzi, lai veiksmīgi izstrādātu produktus, kas ieņem nozīmīgu vietu daudzu pircēju mājās.
Par ko Jūs 16.oktobrī saņēmāt "Vides balvu" konkursā "Zviedrijas biznesa gada balva 2012"?
Konkursa "Zviedrijas Biznesa gada balva 2012" ietvaros šogad pirmo reizi tika izsludināta kategorija "Vides balva" ar mērķi izcelt tos uzņēmumus, kuri visveiksmīgāk ieviesuši videi draudzīgus risinājumus. "SPODRĪBA" apbalvojumu "Vides balva" saņēma par ECO SEAL FOR NATURE produktu līniju, kas izstrādāta, vadoties pēc Eiropas Savienības oficiālā ekomarķējuma "Ecoflower" izvirzītajiem ekoloģiskajiem kritērijiem. Tie apliecina preču atbilstību augstākajiem vides standartiem. Produkti ir videi draudzīgi visā to dzīves cikla laikā – no ražošanas līdz nonākšanai atkritumos. Tie ir koncentrēti un augsti efektīvi, kas samazina to lietošanas izmaksas un ietekmi uz vidi. Citējot no viņu mājas lapas: "AS "SPODRĪBA" apbalvojumu ir saņēmusi par vērā ņemamiem ieguldījumiem jaunu, videi draudzīgu mājas tīrīšanas un kopšanas līdzekļu produktu līnijas ražošanu, kas veicina patērētāju "zaļo" domāšanu un ekoloģisko produktu patēriņu."
Vai jums ilggadīgie sadarbības partneri/ produkcijas noņēmēji atrodas Skandināvijas valstīs, tai skaitā Zviedrijā?
Šobrīd izstrādājam stratēģiju un koncepciju Skandināvijas tirgus apgūšanai. Esam uzsākuši sadarbību ar partneri Dānijā, aktīvi strādājam ar vienu no Islandes uzņēmumiem. Ieiet Zviedrijas tirgū ir viens no nākamā gada uzdevumiem.
Patiesībā ECO SEAL FOR NATURE ideja radās Zviedrijas tirgus pētījuma rezultātā. Vairākkārt apmeklējot potenciālos sadarbības partnerus Zviedrijā un lielākās mazumtirdzniecības ķēdes, nonācām pie secinājuma, ka, lai ieietu šajā tirgū, mums ir nepieciešams radīt jaunu– ECO produktu līniju. Skandināvijas tirgū ECO marķējums ir praktiska nepieciešamība, lai arī pie mums to reizēm sauc par modes untumu.
Vai Jūsu attīstībai palīdz iepriekšējos gadu desmitos iestrādātais vārds/ preču zīme?
Noteikti palīdz. AS "SPODRĪBA" ir daudz vēsturisku un pircējiem labi zināmu zīmolu, tādi kā: KASTANIS, ZILGME, VICI, AINA, SPODRA. Atbilstoši šodienas patērētāju vajadzībām un mainīgajām vēlmēm, mēs attīstām produktu formulas un ieviešam tirgū jaunus produktus.
Vai, ceļot darba ražību, nesaruks pašreizējais darbinieku skaits, kas mājas lapā uzrādīts 74?
Mēs plānojam ne tikai celt darba ražību, bet arī palielināt pārdošanas apjomus, saglabājot un pat palielinot darbinieku skaitu.
Cik gudri/ izglītoti tehnologi vada Jūsu uzņēmuma iekšējo laboratoriju? Vai viņi stažējas arī ārvalstīs?
Kvalitātes un attīstības nodaļas pamatuzdevumi ir:
* jaunu projektu virzība,
* saistīta ar produktu formulu izstrādi,
* ražošanas tehnoloģisko procesu izstrādi,
* produktus saistošās dokumentācijas izstrādi,
* esošo produktu kvalitātes nodrošināšana, ko veic uzņēmuma laboratorija.
Šīs struktūrvienības darbinieku akadēmiskās izglītības līmenis ir augstākā profesionālā un tās vadībai ir profesionālais maģistra grāds. Profesionālā līmeņa paaugstināšana ir nepārtraukts ikdienas darbs, kas saistīts ar komunikāciju ar stratēģisko izejvielu piegādātājiem par novitātēm izejmateriālu tirgū, jaunām, resursus taupošām tehnoloģijām, semināru apmeklējumi, saistīti ar nozari saistošās likumdošanas izmaiņām, nozari saistošo izstāžu apmeklējumi, kā piemēru minot ikgadējo "IN-Cosmetic", kā arī stažēšanās stratēģiskā virsmas aktīvo vielu ražotāja uzņēmumā projekta ietvaros.
Cik procentus no budžeta novirzāt inovācijām?
Inovācijām vidēji novirzām 3% no gada apgrozījuma.
Kāds ir Jūsu viedoklis par kompetenču centru/ klāsteru nepieciešamību Zemgales reģionā?
Apmēram pirms četriem gadiem Latvijā Ekonomikas ministrija ar LIAA starpniecību centās uzsākt klāsteru programmas ieviešanu. Sākums šai programmai bija lēns un smags, jo prasības ietver vairāku konkurējošu uzņēmumu apvienošanos noteiktā darbības virzienā, piemēram eksporta tirgus apgūšanā. Latvijas uzņēmumi ir naski uz individuālu darbību, bet kooperēties nevēlas, jo šajā gadījumā ir jādalās ar iegūto informāciju. Ja jau četrus gadus nav izdevies ieviest programmu Latvijas mērogā, tad, manuprāt, pastāv zināmas šaubas, vai Zemgales reģions spēs nodrošināt sadarboties gribošu dalībnieku skaitu.
Vai Jums ir mecenātisma tradīcija attiecībā pret Dobeles novada pašvaldības atbalstāmiem projektiem?
Līdz šim uzņēmumam tādas tradīcijas nav izveidojušās, bet, domājot par uzņēmuma attīstību ilgtermiņā, mēs vēlamies atrast savu īpašo projektu, ko atbalstīt vietējā sabiedrībā. Kā jau minēju iepriekš, mecenātisma tradīciju esam uzsākuši nacionālā līmenī sadarbībā ar Pasaules Dabas Fondu.
Vai Jūs spējat sacensties ar lielajiem biznesa monstriem - "Procter&Gamble" u.c., kas iepērk milzu TV reklāmas raidlaikus?
Lai arī "SPODRĪBA" ir lielākais un senākais mājas tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļu ražotājs Latvijā, salīdzinot ar pasaules lielajiem uzņēmumiem, mēs esam mikrouzņēmums, bet ar lielu vēlmi un apņēmību attīstīties un iet konkurences ringā cīnīties par klientu, par sevi un saviem darbiniekiem. Bet, vai mēs spējam sacensties? Mūsu mērķis ir piedāvāt pircējiem kvalitatīvus un videi draudzīgus produktus, ar ko arī esam īpaši šajā konkurences ringā.
Kā patērētājus variet informēt par jaunumiem – Facebook.com sociālā tīklā vai citādi?
Interneta platformā patērētājus par jaunumiem informējam, izmantojot mūsu mājas lapu www.spodriba.lv. Šobrīd aktīvi strādājam pie "SPODRĪBA" lapas izveides sociālajā portālā draugiem.lv un facebook.com, kā arī mikrobloga vietnē twitter.com, sasaisti ar šiem portāliem plānojam integrēt arī savā mājas lapā. Tuvākajā laikā plānojam uzsākt aktīvas informatīvas kampaņas šajās vidēs. Galvenokārt, lai informētu lietotājus sociālajos portālos, tiks veidoti īsi jaunumu apraksti, bilžu, video galerijas, aptaujas, iespējams arī interaktīvas spēles un konkursi.